POJEM IN VRSTE RAZVOJ MIŠLJENJA REŠEVANJE PROBLEMOV USTVARJALNOST

Slides:



Advertisements
Podobne predstavitve
VPLIV RELIGIJE NA EKONOMSKO USPEŠNOST
Advertisements

USTVARJALNOST.
PROGRAM ETIKA IN VREDNOTE V VZGOJI IN IZOBRAŽEVANJU v OŠ Ivana Skvarče
Andreja Hafner Krek, prof. defektologije
Umeščenost ekonomskega dogajanja
Milivoj DOLŠČAK GLAVNI INŠPEKTOR
VIRI NAPAKE Na katere vplive moramo paziti, ko izvajamo kvazi(eksperiment) 53.
IZBOLJŠANJE PROCESA PRODAJE S POVEČANO OSREDOTOČENOSTJO NA ODJEMALCE
Izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje kadrov
Prostovoljstvo in socialna aktivacija ranljivih oseb
STROKOVNA PRAKSA IN MENTORSTVO
INFORMATIKA Osnove – temeljni pojmi I.
Specialne knjižnice Specialni knjižničarji = informacijski strokovnjaki Predavanje 2 Izr. prof. Primož Južnič
K O M B I N A T O R I K A   Obravnava posebne naloge povezane s končnimi množicami. Kompleksija je podmnožica končne množice Število elementov v kompleksiji.
Tekmovanje mladih raziskovalcev
Kurikulum v Veliki Britaniji
Urška Nikoletti, 2. Ma-ra mentorica: dr. Irena Nančovska Šerbec
IZRAELSKI KURIKULUM Adriana Jordan.
MEDGENERACIJSKO SODELOVANJE
Področje delovanja družbe VinKom.
PISA 2009 z vidika značilnosti učencev
Trinivojska arhitektura v sistemih za obračunavanje storitev
Zasl. prof. ddr. Matjaž Mulej
POMORSTVO IN PROMET Bolonjska študijska programa 2. stopnje
MLADI RAZISKOVCI dr. Mitja SLAVINEC
Možnosti uporabe merilnikov Vernier in programske opreme Logger Pro
Kultura in klima organizacije
KURIKULUM Slovenija - Finska Pripravila: Anja ŠTRUMBELJ.
POZORNOST IN KONCENTRACIJA, UČNI STILI
Metode in tehnike reševanja problemov
Z i-tablo do boljših matematičnih predstav v 1. razredu
Projekt: Do višje kakovosti s samoevalvacijo Pripravile: Marjeta Bunford Selinšek, Karin Kaloh in Mirjana Colnarič Oš Franceta Prešerna Maribor Ljubljana,
Ukrep Vseživljenjsko učenje Podaktivnost
Samo Novak Šport hotel Otočec 5. november 2009
DRUŽBOSLOVJE Upravne in organizacijske vede
Izzivi podjetji pri črpanju nepovratnih srestev
OSNOVE ZA IZVAJANJE TEČAJA / IZPITA
EVROPA ZA DRŽAVLJANE LETO 2009 EVROPSKO LETO
Petra Flajnik Gimnazija KRANJ
Patologija pri enoagentnem preiskovanju
Znanja, usposobljenosti in upravljanje s človeškimi viri
SMERNICE SVETA EVROPE ZA SODELOVANJE JAVNOSTI PRI ODLOČANJU
mag. Branka Đukić, regijska koordinatorica SMZŠ
Morala vzgoja II.
POSLOVNI BONTON: REŠEVANJE KONFLIKTOV NA DELAVNEM MESTU
Predstavitev projekta PPF II
MEDPREDMETNA POVEZAVA geografija - angleščina
VSI ZA ENEGA, EDEN ZA VSE Alenka Podlogar
USTVARJALNOST.
Jure Dimec, Janez Stare & posadka IBMI
TEORIJA ODGOVORA NA POSTAVKO (Item response theory - IRT) ali
SPOMIN.
Dr. Samo Rugelj 21. maj, 2014 NEKAJ PREMISLEKOV O VREDNOTENJU KAKOVOSTI KNJIG ZA ODRASLE NA SLOVENSKEM dr. Samo Rugelj 21. maj,
Irish Pub pri Veselem Skratu
Postavitev šolske ustave in njena nadgradnja
Uporaba mikropodatkov Ankete o delovni sili v študijske namene
Psihoanaliza.
Kartografska pismenost
Splošna matura 2019.
“Mediacije” Vmesno poročilo raziskovalne skupine o izvedbi raziskave v okviru evropskega projekta ZSSS »Mediacija kot orodje za doseganje večje enakopravnosti.
Avtomatizacija v industriji in gospodarstvu, Maribor
(moderira mag. Pavla Karba, ZRSŠ)
VSE O TRŽNEM RAZISKOVANJU NA ENEM MESTU
DRŽAVLJANSKA VZGOJA: CILJI, VSEBINA IN DIDAKTIČNI PRISTOPI
Akcijsko raziskovanje za ZDT
NOV PRISTOP NA PODROČJU KAKOVOSTI ZRAKA
Fiskalna gibanja in politika
»ACE THE CASE« masterclass
STRES IN DEPRESIJA.
KONFLIKT KKKKK.
Zapis predstavitve:

POJEM IN VRSTE RAZVOJ MIŠLJENJA REŠEVANJE PROBLEMOV USTVARJALNOST 6.4. MIŠLJENJE POJEM IN VRSTE RAZVOJ MIŠLJENJA REŠEVANJE PROBLEMOV USTVARJALNOST

POJEM OŽJI POMEN – reševanje problemov, iskanje novih odnosov med elementi stvarnosti ŠIRŠI POMEN – vse procese, ki se dogajajo v delovnem (kratkotrajnem spominu): sklepanje, predstavljanje, presojanje, razvrščanje, odločanje…, vsi kognitivni (spoznavni) procesi, ki niso vezani na neposredno izkušnjo (se odvijajo le v možganih)

PODROČJA MIŠLJENJA SKLEPANJE- deduktivno, induktivno ODLOČANJE – zamisel, namera, odločitev, izvedba –ZNOJ REŠEVANJE PROBLEMOV - več načinov USTVARJALNOST – preparacija, inkubacija, iluminacija, verifikacija, komunikacija

Vrste mišljenja Odnos do stvarnosti REALISTIČNO: stvarna dejstva, objektivni dejavniki DOMIŠLJIJSKO: kombiniranje dejstev pod vplivom subjektivnih dejavnikov, ustvarjanje novih kombinacij, svoboda Guilfordova delitev mišljenja DIVERGENTNO: številne zamisli, nenavadne, nove, nepričakovane rešitve, oddaljene asociacije, KONVERGENTNO: tipične, predvidljive rešitve, ki temeljijo na predhodnem znanju, log. mišljenju

Vrste mišljenja Glede na konkretnost(zaznave, predstave)/ abstraktnost(pojmi) KONKRETNO: uporaba zaznav, konkretnih pojmov in predstav, razvojno pred abstraktnim ABSTRAKTNO: po 11. letu, prevladujejo abstraktni pojmi (A je večji od B in A je manjši od C – razvrsti) Sklepanje DEDUKTIVNO: sklepanje iz splošnega na posamično – v šoli INDUKTIVNO: sklepanje iz posamičnega na splošno – oblikovanje pravil, kategorij

POMEN MIŠLJENJA REŠEVANJE PROBLEMOV V NOVIH SITUACIJAH V KONFLIKTNIH SITUACIJAH IZBIRA MED VEČIMI MOŽNOSTMI V POMEMBNIH SITUACIJAH KJER SMO OSEBNOSTNO ZELO VPLETENI PRI UČENJU, DELU BOLJŠE MOŽNOSTI ZA PREŽIVETJE (nekdaj v naravi, danes vse bolj v zapleteni družbeni mreži) Miselna priprava na situacije

Temeljne sestavine mišljenja Pojmi označujejo skupne značilnosti predmetov in pojavov. Lahko so: konkretni (osebe, predmeti, živali, pojavi v naravi…), abstraktni (čustva, moralne kategorije, vrednote,.. ) Pojmi so SREDSTVO in REZULTAT mišljenja. Omogočajo nam organizacijo kompleksnih pojavov. Naučimo se jih s procesom abstrakcije in generalizacije, mnogih tudi z učenjem definicij. Predstave – ohranjajo podobnost s stvarmi in pojavi, kot jih zaznavamo v realnosti npr. predstava slona, stola, sončnega sistema…

6.4.2. Razvoj mišljenja po PIAGETU otrokov miselni razvoj je razumel kot vzpostavljanje ravnotežja med LASTNIMI MISELNIMI STRUKTURAMI in OKOLJEM otrok je sam AKTIVEN POBUDNIK razvoja, saj opazuje, raziskuje in eksperimentira v interakciji z okoljem izgrajuje miselne strukture

Razvoj mišljenja po PIAGETU to je proces miselne ADAPTACIJE (prilagoditve), ki jo sestavljata: ASIMILACIJA: vključevanje novih inf. v obstoječe strukture – razumevanje inf. na podlagi že znanega AKOMODACIJA: spreminjanje miselnih struktur in oblikovanje novih – novih inf. ne moremo pojasniti z že znanim

Razvoj mišljenja je odvisen od: ZORENJA ORGANIZMA: živčni sistem je podlaga vseh duševnih pojavov; vrstni red – zaporedje stopenj razvoja je enako pri vseh otrocih OKOLJA: pospeši /ovira prehajanje na višje stopnje razvoja mišljenja POSAMEZNIKA: otrok sam je aktiven pobudnik, ki odkriva nove probleme, opazuje, raziskuje – razvoj mišljenja

Faze razvoja mišljenja 1. SENZOMOTORIČNA F. (0 – 2L) 2. PREDOPERATIVNA f. (2 – 7L) obe predlogični obliki mišljenja 3. FAZA KONKRETNIH OPERACIJ (7 – 11L) 4. F. FORMALNIH OPERACIJ (po 11.L) obe logični obliki mišljenja

1. Senzomotorična faza prve izkušnje otrok pridobiva z gibanjem – z motoričnimi dejavnostmi in zaznavanjem pomembna količina in raznolikost dražljajev – oblikovanje miselnih shem in struktur Otrok rešuje probleme (doseči igračo) na osnovi PRAKTIČNEGA POSKUŠANJA – s poskusi in napakami po 1. letu razvije KONSTANTNOST (stalnost) predmeta (začetek miselnih predstav, notranjega reprezentiranja)

2. PREDOPERATIVNA FAZA (2 – 7) značilen razvoj PREDSTAV in POJMOV (notranjih reprezentacij) – večja zmožnost obnavljanja preteklih dogodkov PREDPOJMI (ne razume še splošnosti pojmov) (od 2. do 4. l) IREVERZIBILNOST –le v eno smer CENTRACIJA – ne more zajeti večjega števila vidikov (oblika, barva, debelina, velikost) EGOCENTRIČNOST – le s svojega gledišča FINALISTIČNO (namensko) ANIMISTIČNO (pripisovanje živih lastnosti neživi naravi

3. Faza KONKRETNIH operacij (7-11) razvijejo se MISELNE OPERACIJE – kot ‘akcije’, ki potekajo na nivoju misli – npr. računske, klasifikacije… Glavana značilnost miselnih operacij je REVERZIBILNOST (otrok zmore potek dogodkov v mislih obrniti v nasprotno smer KONZERVACIJA (miselno ohranjanje) DECENTRACIJA (več vidikov situacije) KLASIFIKACIJA (razvrščanje po več značilnostih) SERIACIJA (urejanje po vrstnem redu) prevladovanje KONKRETNIH POJMOV v mišljenju (pridobljeni z izkušnjo) EMPATIJA v socialnih odnosih

4. Faza FORMALNIH operacij (po 11.) mišljenje postane ABSTRAKTNO in ni več vezano na konkretne primere LOGIČNO SKLEPANJE brez konkretnih pomagal (vsi S so P in vsi P so A, potem sledi vsi S so A) razmišlja o HIPOTETIČNIH situacijah in izvaja MISELNE EKSPERIMENTE ABSTRAKTNI POJMI (pravičnost, svoboda, demokracija)

Presoja Piagetove teorije pomen za pedagoško, razvojno in kognitivno psihologijo vpliv na proučevanje razvoja in pristopov k poučevanju – KDAJ poučevati določene vsebine dilema: je razvoj kontinuiran ali stopenjski – z drugačnim tipom nalog – več postopnosti v razvoju otroci posamezne stopnje miselnega razvoja dosegajo prej pretirano izpostavljanje miselne nekompetentnosti otrok nekateri dodajajo še stopnjo DIALEKTIČNEGA MIŠLJENJA – upoštevanje okoliščin in realnosti

6.4.3 MISELNE STRATEGIJE NAČINI REŠEVANJA PROBLEMOV Strategija POSKUSI in NAPAKE (TV – milijonar, če ne poznamo odgovora) Strategija POSTOPNA ANALIZA (Hanojski stolp) Strategija VPOGLED (Arhimedova inspiracija)

Reševanje problemov Miselni proces, kjer iskanje rešitve (doseganje cilja) presega preprosto uporabo prej naučenega Miselni problem opredeljujejo trije elementi: Začetno stanje (izhodišče) Cilj (končno stanje) Miselne operacije (vmesni koraki) Zaprti problemi Dobro opredeljeno začetno stanje in natančno določene pravilne rešitve. Odprti problemi Cilj ni jasno določen, možnih je več rešitev. (Določen element je v teh primerih slabo opredeljen.)

Strategija: POSKUSI in NAPAKE Reševanje je naključno Ugibanje poti do cilja Preizkušanje različnih rešitev Primer: A. Edison – je preizkusil stotine materialov za nitko na žarnici, preden je odkril pravega (ogljik) Pogosteje uporabljajo otroci Odrasli, ki nimajo ustreznega znanja V čustveni vznemirjenosti V časovni stiski

Strategija POSTOPNA ANALIZA je bolj sistematična poteka po vmesnih korakih vključuje predvidevanje in načrtovanje pri problemih, ki jih lahko razdelimo na vmesne cilje, postopoma od začetnega proti končnemu stanju Potrebno je preverjanje ali nas vmesni cilji vodijo k končnemu stanju Primer: Hanojski stolp Primer: ljudožerci in misijonarji prečkajo reko

Strategija VPOGLED Za odprte probleme Kjer je več možnih rešitev, reševanje pa zahteva prestrukturiranje problema, da se pokaže v novi luči. Značilnosti: Nenaden vpogled (uvid) Prestrukturiranje problema

Izbira strategije je odvisna od: Vrste in strukture problema: Pri odprtih problemih – strategija vpogleda Pri zaprtih problemih – strategija postopne analize Pri enostavnih problemih – lahko tudi st. poskusov in napak Izkušenj in predznanja: Malo izkušenj in predznanja – poskusi in napake Veliko izkušenj in predznanja – postopna analiza Ocene težavnosti problema: Ocena, da je problem prezahteven – pogosteje poskusi in napake Okoliščin reševanja problema: Časovna stiska – poskusi in napake Dovolj časa – postopna analiza

Kaj vpliva na reševanje miselnih problemov? Motiviranost notranja motivacija – vpliva na vztrajnost pri reševanju in na izbiro problema Čustva Močna čustva – ovirajo reševanje Zmerna pozitivna čustva – vzdržujejo in usmerjajo reševanje Inteligentnost Znanje in izkušnje Fiksacije mišljenja Fiksacija metode – nov problem – ista metoda reševanja Fiksacija funkcije – o predmetih razmišljamo le z vidika tipične uporabe

6.4.4 Ustvarjalnost Ustvarjalnost je miselni proces, ki da originalne in ustrezne dosežke. Z vidika dosežka je ustvarjalni proces tisti, ki daje: ORIGINALNE dosežke (izvirne, nove, redke, svojevrstne, lahko enkratne) In USTREZNE dosežke – glede na okoliščine (uporabnost) Originalnost se kaže v strategijah reševanja, v odkrivanju problemov in v rešitvah problema Fluentnost (tekočnost) se kaže v hitrem navajanju številnih idej, številnih rešitev Fleksibilnost (prožnost) pa v navajanju različnih idej, kakovostno različnih rešitev (prestrukturiranja)

Ustvarjalnost – kot proces Ustvarjalni proces poteka v štirih fazah: 1. preparacija: priprava, spoznavanje problema, zbiranje podatkov o njem, študij 2. inkubacija: gradivo, zbrano v fazi preparacije zori, ustvarjalec se zavestno ne ukvarja s problemom 3. iluminacija (tudi inspiracija – navdih, ali vpogled – uvid): vznikne rešitev, ki jo ustvarjalec doživi kot nenadno, uzre problem v novi luči 4. verifikacija (preverjanje rešitev):preverjanje ustreznost rešitve

Ustvarjalnost – z vidika osebnostnih lastnosti Avtonomnost (neodvisnost)v mišljenju: kritično mišljenje, ne bojijo se tvegati Pozitivna samopodoba in zaupanje vase – ne bojijo se poraza in ne precenjujejo uspeha Notranja motiviranost – problemi so jim izziv Vztrajnost – znova in znova Radovednost – spraševanje o vsakodnevnih pojavih Postavljanje vprašanja – odpiranje problemov

Ustvarjalnost – kako jo lahko podpre okolje? Da ceni ustvarjalnost Ne zahteva popolnosti Dopušča tvegane zamisli Omogoča dostop do virov informacij Spodbuja različnost in avtonomnost Ceni notranjo motivacijo Spodbuja razvijanje posameznikovih potencialov Vlaganje v šolstvo, izobraževanje, raziskovanje (na državni ravni)

Vloga konvergentnega in divergentnega mišljenja v ustvarjalnosti Divergentno mišljenje je predvsem pomembno za ustvarjalno mišljenje. Sestavine divergentnega mišljenja so: originalnost, fluentnost, fleksibilnost – na te sestavine so osredotočeni tudi testi, s katerimi merimo ustvarjalno mišljenje Ker pa je ustvarjalnost tesno povezana s predhodnim znanjem, učenjem in izkušnjami se divergentno mišljenje nujno dopolnjuje s konvergentnim