SPOMIN.

Slides:



Advertisements
Podobne predstavitve
USTVARJALNOST.
Advertisements

Podpora dijakom priseljencev Mojca Jelen Madruša, OŠ Koper, strokovna koordinatorica projekta „Izzivi medkulturnega sobivanja“ Ljubljana, 18. december.
Andreja Hafner Krek, prof. defektologije
Ti, ki berejo, ti, ki nam pripovedujejo, kaj berejo,
Umeščenost ekonomskega dogajanja
Šolsko leto 2008/2009, program gimnazija, 2
Milivoj DOLŠČAK GLAVNI INŠPEKTOR
MOJIH 5 ČUTOV Klavdija Štrancar.
Avtor: Slava Jošt-Kuzman ŠC Ljubljana Knjižnica Ljubljana 2012
VIRI NAPAKE Na katere vplive moramo paziti, ko izvajamo kvazi(eksperiment) 53.
ANALIZA IZVAJANJA FLEKSIBILNEGA PREDMETNIKA V OE SLOVENJ GRADEC
Izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje kadrov
Prostovoljstvo in socialna aktivacija ranljivih oseb
SPRETNOSTI ZA SOCIALNO DELO Z OSEBAMI Z DEMENCO
INFORMATIKA Osnove – temeljni pojmi I.
1. slovenska SHARE konferenca za uporabnike Ljubljana, 22. januar 2013
Specialne knjižnice Specialni knjižničarji = informacijski strokovnjaki Predavanje 2 Izr. prof. Primož Južnič
K O M B I N A T O R I K A   Obravnava posebne naloge povezane s končnimi množicami. Kompleksija je podmnožica končne množice Število elementov v kompleksiji.
Naslov projekta Vaše ime | Ime učitelja | Šola
ŽIVA BITJA IZMENJUJEJO SNOVI Z OKOLICO IN JIH SPREMINJAJO
Ustno ocenjevanje znanja
Podatkovne baze 1 in Osnove podatkovnih baz: priprave za izpit
Področje delovanja družbe VinKom.
PISA 2009 z vidika značilnosti učencev
Spomladansko srečanje članov ŽPS
KARIERNO SVETOVANJE.
Ne slišim, ne vidim, kako naj razumem?
KURIKULUM Slovenija - Finska Pripravila: Anja ŠTRUMBELJ.
Družinska pismenost nekoč in danes
POZORNOST IN KONCENTRACIJA, UČNI STILI
Projekt: Do višje kakovosti s samoevalvacijo Pripravile: Marjeta Bunford Selinšek, Karin Kaloh in Mirjana Colnarič Oš Franceta Prešerna Maribor Ljubljana,
Poročilo o delu in akcijski načrt za projekt Učenje učenja ŠC NM Srednja šola Metlika šolsko leto 2011/2012.
Osnove bibliotekarstva in organizacija knjižnic - 2
BINKOŠTI homilija d. Ferruccio prevod bojanM.
Model neformalnega izobraževanja september, 2018
STAREJŠI V SLOVENIJI.
Uporaba LOGGER PROja Aktiv fizikov SEŠTG
OSNOVE ZA IZVAJANJE TEČAJA / IZPITA
ČUTILA Sestavila Nina Rijavec Ternovec, prof..
Problemi uvajanja tehnologij e-oskrbovanja
Znanja, usposobljenosti in upravljanje s človeškimi viri
Predstavitev projekta PPF II
MEDPREDMETNA POVEZAVA geografija - angleščina
NEOBVEZNI IZBIRNI PREDMET druga in/oz. tretja triada
Robert Hooke.
KRATKOVIDNOST IN DALJNOVIDNOST
USTVARJALNOST.
PROJEKTNA NALOGA PRI PREDMETU INFORMATIKA
Ime izdelka.
TEORIJA ODGOVORA NA POSTAVKO (Item response theory - IRT) ali
Dr. Samo Rugelj 21. maj, 2014 NEKAJ PREMISLEKOV O VREDNOTENJU KAKOVOSTI KNJIG ZA ODRASLE NA SLOVENSKEM dr. Samo Rugelj 21. maj,
Novo Zelandski kurikulum
VESOLJE.
LUNIN IN SONČEV MRK.
PRAVICE OTROK.
Posvet „Kako bolje sodelovati v občini Cerknica“
Psihoanaliza.
Kartografska pismenost
“Mediacije” Vmesno poročilo raziskovalne skupine o izvedbi raziskave v okviru evropskega projekta ZSSS »Mediacija kot orodje za doseganje večje enakopravnosti.
DROGE.
Razpoznava govora z usmerjeno nevronsko mrežo
M. Šifrar: Rakete na vodni pogon
Trdi diski.
VSE O TRŽNEM RAZISKOVANJU NA ENEM MESTU
DRŽAVLJANSKA VZGOJA: CILJI, VSEBINA IN DIDAKTIČNI PRISTOPI
Akcijsko raziskovanje za ZDT
BIOTSKA RAZNOVRSTNOST V MEDIJIH
STRES IN DEPRESIJA.
Polno znanja!.
Knjiga za vse: Avdio produkcija
Zapis predstavitve:

SPOMIN

KAJ JE POMNENJE? =Proces usvajanja, ohranjanja in obnavljanja informacij. Usvajanje=začetni zapis informacije oz. predelava informacij Ohranjanje=shranjevanje informacij za prihodnost Obnavljanje=ozaveščanje ohranjenega, ki se kaže kot: Priklic: Prosto obnovimo tiste informacije, ki jih že vemo Prepoznavanje:Informacij, ki smo se slabo naučili, ali pozabili Prihranek časa pri ponovnem učenju istih informacij.

Ob katerem oceanu leži Rio de Janeiro?

Spomnili ste se, le če so delovali vsi trije procesi. Nekateri se niste, ker mogoče nikoli niste slišali. Lahko, da ste slišali, a niste obnavljali, ker se vam podatek ni zdel pomemben. Morda pa ne zmorete priklicati pravilen podatek, lahko pa ga prepoznate, med nepravilnimi: Indijski, Atlantski in Tihi ocean.

Začetni zapis informacije Proces pomnjenja USVAJANJE (učenje) Začetni zapis informacije OBNAVLJANJE ozaveščanje shranjenega POZORNOST! Informacije iz spomina prikličemo OHRANJANJE shranjevanje za prihodnost Informacije shranimo v spomin Informacije obdržimo v spominu

Spomin =Sposobnost shranjevanja, ohranjanja in obnavljanja informacije TRISTOPENJSKI MODEL SPOMINA trdi, da si informacijo najbolj zapomnimo, če gre skozi tri vrste spomina: Trenutni Kratkotrajni Dolgotrajni spomin Razlikujejo se po času ohranjanja informacij, po obsegu ter vsebini shranjenega.

Trenutni/senzorni spomin Za kratek čas shrani informacije v točno taki obliki kot jih občutimo. Večina se takoj izgubi, ohranijo se tiste, na katere smo pozorni – te se osmislijo in jih predelujemo naprej Zbiranje in organiziranje informacij za nadaljno obdelavo.

Obseg zelo velik-vse informacije, traja pa malo časa, npr. IKONIČNI-vid (1s) EHOIČNI-sluh (3s-4s) Informacija je izgubljena: uničena (časovno bledenje) zamenjana z novo (prekrivanje) Vloga= Omogočanje povezovanja čutnih vtisov v celoto zaznav, npr. glasov v besede. V teh trenutkih imamo možnost izbirati (pozornost) in organizirati (zaznavanje) informacije

Kratkotrajni/delovni spomin =vrsta spomina, v katerem se izbrana informacija, na katero smo pozorni, spremeni tako, da dobi pomen, in v tako obliko, ki jo bomo pozneje lahko priklicali. Zapomnimo si jih v slušni, vidni obliki ali pa ostane le pomen. Prehod: senzorni zapis->kratkotrajni spomin->izguba informacij (prepletanje z drugimi) PRIMER: Zapis treh datumov za test

Obseg: 5-9 pomenskih enot Obseg povečamo z združevanjem enoto v večje pomenske kategorije-> nove enote. PRIMER: pomnjenje sedemmestne telefonske številke Čas: 15-40sek, podaljšamo ga s ponavljanjem Kratkotrajni spomin obdeluje gradivo, ki pride iz trenutnega in iz dolgotrajnega spomina

Kratkotrajni spomin dobi pomen, ko se poveže z izkušnjami iz dolgotrajnega. DELOVNI SPOMIN: v njem potekajo spoznavni procesi-mišljenje in odločanje. omogoča ohranjanje rdeče niti pogovora, razumevanje govora in prebranega. presojanje, predstavljanje, pomnjenje, odločanje, sklepanje, načrtovanje, sanjanje, ocenjevanje..

Dolgotrajni spomin =vrsta spomina, v katerem so shranjene vse naše izkušnje, dogodki.., ki so med seboj povezani in organizirani, kar omogoča njihovo obnovo. Informacije-do konca življenja, obseg pa je neomejen. Podatki so med seboj povezani, hitreje jih prikličemo. PRIMER: Vidiš profesorico in se takoj spomniš, da ti je dala slabo oceno.

Vrste dolgotrajnega spomina glede na vsebino Predstavni spomin Proceduralni spomin Deklarativni spomin (semantični in epizodni spomin)

Predstavni spomin Predstavljanje je proces čutne vrste (podoben zaznavam), ki nastaja brez neposrednih dražljajev iz okolja Spominsko ali domišljijsko Predstavlanje je povezano z zaznavanjem. Predstave delimo na vidne, slušne, vonjalne, kinestetične Boljše pomnjenje (tehnika mest-pot do šole, tehniko opornih besed-Beneluks) https://www.youtube.com/watch?v=p-j4WWko-4Y

Deklarativni spomin obsega vse informacije, ki jih lahko opišemo ali sporočimo EPIZODIČNI SPOMIN Dogodki(epizode) v življenju, v zaporedju kot so se dogajali, skupaj s čutnimi vtisi (vidnimi, slušnimi,..) in spremljajočimi čustvi. Poznamo čutni, predstavni in čustveni spomin. V epizodičnem spominu je shranjen dogodek, ko smo se prvič zaljubili: zaporedje, občutki,..

Deklarativni spomin obsega vse informacije, ki jih lahko opišemo ali sporočimo EPIZODIČNI SPOMIN SEMANTIČNI SPOMIN Dogodki(epizode) v življenju, v zaporedju kot so se dogajali, skupaj s čutnimi vtisi (vidnimi, slušnimi,..) in spremljajočimi čustvi. Poznamo čutni, predstavni in čustveni spomin. V epizodičnem spominu je shranjen dogodek, ko smo se prvič zaljubili: zaporedje, občutki,.. Spomin besed oz pojmov (v obliki pomena), ki jih besede označujejo. Vsebuje dejstva(Rdeča kapica je deklica), pojme(volk,..) odnose med njimi(volk je hudoben,..) povezani v pojmovne mreže. PRIMER: Stavek z enakim pomenom lahko povemo na različne načine

Proceduralni spomin =spomin na to, kako stvar delamo Gre za učenje postopka: kako množimo enačbe, kako plešemo zumbo, kako preverjamo hipotezo… Za učenje VEŠČIN rabimo veliko časa, vendar nam za dolgo ostanejo v spominu.

Zanimivost pri možganskih poškodbah je lahko poškodovan samo deklarativni spomin-spomin o podatkih. Npr. Da sta rdečo kapico napisala brata Grimm ne pa tudi proceduralni-veščine, Npr. kako si izposodimo knjigo v knjižnici

V katerem spominu je shranjen podatek, da je zemlja okrogla? DEKLERATIVNI PROCEDURALNI SEMANTIČNI EPIZODIČNI

V katerem spominu je shranjen podatek, da je zemlja okrogla? DEKLERATIVNI PROCEDURALNI SEMANTIČNI EPIZODIČNI

Usvajanje in ohranjanje v dolgotrajnem spominu Prvi del procesa pomnjenja je usvajanje oz začetni zapis informacije. Nove informacije organiziramo->učinkovitejši priklic POZABLJANJE: je izgubljanje ohranjenega gradiva. Zato je pomembno ohranjanje usvojene snovi. Ohranjanje ni enako obnavljanju – obnovimo vedno manj kot smo ohranili

Pri pozabljanju prihaja do: Količinskih (kvantitativnih) in kakovostnih (kvalitativnih) sprememb. KVANTITIVNE Pomeni, da ostane manj informacij, kot smo si jih zapomnili.

Pri pozabljanju prihaja do: Količinskih (kvantitativnih) in kakovostnih (kvalitativnih) sprememb. KVANTITIVNE KVALITATIVNE Pomeni, da ostane manj informacij, kot smo si jih zapomnili. spremembe v spominu, drugače oblikujemo glede na prejšnje izkušnje-> nezavedno prilagajamo temu, kar nam je lažje.

Količinske spremembe pri zapomnitvi gradiva Hermann Ebbinghaus->Asociacije vplivajo na spomin. Naučil se je nesmiselne zloge (DEC,RAX,DAK,..) Meritve je opravil več kot 150-krat. Ugotovil je naslednje:

Oblika krivulje je odvisna od: načina učenja (z razumevanjem!), učnega gradiva (smiselno, povezano, organizirano, veliko asociacij), količine prvotnega učenja in ponavljanja, motivacije in čustev, načina obnavljanja (priklic, prepoznavanje)

Kako izboljšati učenje? Gradivo razdelite na manjše enote. Vmes si vzemite 5-10min odmora. Takoj po odmoru ponovite še 1x snov, ki ste se jo učili V začetku učenja naredite miselni vzorec o vsem kar že veste. Deset minut pred preletite snov, svoje miselne in spominske procese boste naravnali na določeno vsebino->boljša učinkovitost že na začetku testa.

Še en nasvet: Pred spanjem, na kratko obnovite snov. Ponovno jo na hitro preglejte po spanju. Chris Evans je ugotovil, da je najpomembnejša funkcija spanja v tem, da možgani razvrstijo in organizirajo novo gradivo

Kakovostne spremembe pri zapomnitvi gradiva SPREMEMBE V VSEBINI Bartlett: indijanske zgodbe: SPREMEMBE V POMENU: zaporedja, dodajanje informacij..Vpliv čustev SKRAJŠANJE ZGODBE: izginejo podrobnosti , ostanejo tiste, ki iztopajo KONVENCIONALNOST/OBIČAJNOST: zgodba postane bolj običajna, smiselna, sladna s osebno kulturo Spominjanje dogodkov iz preteklosti, opravljanju,…

Obnavlanje iz dolgotrajnega spomina Informacije iz dolgotrajnega spomina, se vrnejo v kratkotrajnega, tam jih preoblikujemo v odgovor, posredujemo ga nazaj v okolje. Vsebine iz dolgotrajnega spomina se vrnejo v kratkotrajnega v obliki pomena(besede, predstave) Sprememba v besede, za komuniciranje KRATKOTRAJNI SPOMIN DOLGOTRAJNI SPOMIN obnova

Kompetence zmožnost uspešnega opravljanja naloge s pomočjo znanja, veščin, stališč in vrednot Kombinacija deklarativnega znanja, proceduralnega, stališč in vrednot Poznamo več kompetenc učenje učenja socialna ali medosebna kompetenca.

VIRI: Psihologija, spoznanja in dileme učbenik za psihologijo v 4. letniku gimnazijskega izobraževanja Avtor: Alenka Kompare UVOD V PSIHOLOGIJO, učbenik za psihologijo v 2. letniku gimnazijskega in srednjega tehniškega oz. strokovnega izobraževanja http://psy.ff.uni-lj.si/psiholoska_obzorja/arhiv_clanki/2014/dolenc_repovs.pdf http://szd.si/user_files/vsebina/Zdravniski_Vestnik/vestnik/st6-2/101-104.pdf