SPRETNOSTI ZA SOCIALNO DELO Z OSEBAMI Z DEMENCO

Slides:



Advertisements
Podobne predstavitve
USTVARJALNOST.
Advertisements

CENI TISTO, KAR IMAŠ! © Pesem ptic.
IZVAJALEC: CENTER ZA KOREKCIJO SLUHA IN GOVORA P O R T O R O Ž
TEMPERAMENT IN OSEBNOST V ZGODNJEM OTROŠTVU
Andreja Hafner Krek, prof. defektologije
osupljiv in očarljiv pogled na stvarnost …
VIRI NAPAKE Na katere vplive moramo paziti, ko izvajamo kvazi(eksperiment) 53.
ANALIZA IZVAJANJA FLEKSIBILNEGA PREDMETNIKA V OE SLOVENJ GRADEC
IZBOLJŠANJE PROCESA PRODAJE S POVEČANO OSREDOTOČENOSTJO NA ODJEMALCE
Prostovoljstvo in socialna aktivacija ranljivih oseb
STROKOVNA PRAKSA IN MENTORSTVO
Kratka navodila za Video
Specialne knjižnice Specialni knjižničarji = informacijski strokovnjaki Predavanje 2 Izr. prof. Primož Južnič
Urška Nikoletti, 2. Ma-ra mentorica: dr. Irena Nančovska Šerbec
MEDGENERACIJSKO SODELOVANJE
1.POSVET SKUPNOSTI VDC SLOVENIJE (
MANIFEST MOŠKIH (enkrat za vedno)
Nekaj psiholoških vidikov evtanazije
Področje delovanja družbe VinKom.
Spomladansko srečanje članov ŽPS
KARIERNO SVETOVANJE.
Debeli rtič, Mag. Marjan Ferjanc
Ne slišim, ne vidim, kako naj razumem?
MOBBING.
NEOBVEZNI IZBIRNI PREDMETI
KURIKULUM Slovenija - Finska Pripravila: Anja ŠTRUMBELJ.
Družinska pismenost nekoč in danes
POZORNOST IN KONCENTRACIJA, UČNI STILI
VSEŽIVLJENJSKO IZOBRAŽEVANJE – izziv za prihodnost
Naj bo IT investicija ali strošek?
Poročilo o delu in akcijski načrt za projekt Učenje učenja ŠC NM Srednja šola Metlika šolsko leto 2011/2012.
BINKOŠTI homilija d. Ferruccio prevod bojanM.
Maja Štante Vouk in Mojca Kastrin
STARANJE OSEB Z MOTNJO V DUŠEVNEM RAZVOJU KOT BIO-PSIHO-SOCIALNI PROCES „Vsak se stara po svoje „ IZZIVI STARANJA OSEB Z MOTNJO V DUŠEVNEM RAZVOJU.
Izzivi podjetji pri črpanju nepovratnih srestev
STAREJŠI V SLOVENIJI.
Trendi razvoja transformativne mediacije
Znanja, usposobljenosti in upravljanje s človeškimi viri
Morala vzgoja II.
POSLOVNI BONTON: REŠEVANJE KONFLIKTOV NA DELAVNEM MESTU
MEDPREDMETNA POVEZAVA geografija - angleščina
Zasvojenost z raČunalnikom
USTVARJALNOST.
VPLIV RAČUNALNIŠKIH IGER NA AGRESIVNOST
PROJEKTNA NALOGA PRI PREDMETU INFORMATIKA
Avtizem.
KRIZNA STANJA IN ZDRAVSTVENA NEGA
PRAVICE BOLNIKOV Predmet:PRAVO.
Križ je vsak moj trenutek lahko ga sprejmem ali ne.
program Lync v Trgovini Windows
BIPOLARNA MOTNJA.
MOTNJE HRANJENJA ANOREKSIJA NERVOZA
“Skupaj iz stiske” novinarska konferenca
PRAVICE OTROK.
Beseda življenja Marec 2009.
ČAS TELEVIZIJE.
“Mediacije” Vmesno poročilo raziskovalne skupine o izvedbi raziskave v okviru evropskega projekta ZSSS »Mediacija kot orodje za doseganje večje enakopravnosti.
Obolenja in poškodbe dihal
DRUŠTVO POHODNIKI TRIGLAV NOVA GORICA
Katalog odgovorov.
VSE O TRŽNEM RAZISKOVANJU NA ENEM MESTU
DRŽAVLJANSKA VZGOJA: CILJI, VSEBINA IN DIDAKTIČNI PRISTOPI
Kako določimo ploščino paralelograma?
Akcijsko raziskovanje za ZDT
NOV PRISTOP NA PODROČJU KAKOVOSTI ZRAKA
DROGE.
Kaj je stres? Stres je pojem iz psihologije, beseda je bila prvič uvedena že v 17. stol Nanaša se na posledice ne zmožnosti organizma.
STRES IN DEPRESIJA.
KONFLIKT KKKKK.
Beseda življenja Maj 2010.
Zapis predstavitve:

SPRETNOSTI ZA SOCIALNO DELO Z OSEBAMI Z DEMENCO Jana Mali Fakulteta za socialno delo Uvod v socialno delo, 13.11.2009

VSEBINA 1. Definicije demence 2. Razumevanje demence v socialnem delu 3. Spretnosti za delo z osebami z demenco Uvod v socialno delo, 13.11.2009

MOJE OSEBNE IZKUŠNJE Socialna delavka v domu za stare: izkušnje z osebami z demenco, svojci, delavci v domu Raziskovalka na Fakulteti za socialno delo Izkušnje v lastni družini Uvod v socialno delo, 13.11.2009

RAZUMEVANJE DEMENCE Povečan delež oseb z demenco predstavlja tveganje za sodobno družbo (nad 65 let 5%) Klasično, tradicionalno pojmovanje demence: Izgubljanje Upadanje Poslabšanje Propadanje Uvod v socialno delo, 13.11.2009

»Demenca pomeni hud upad razumskih funkcij. Simptomi so Pečjak (1998: 145) navaja: »Demenca pomeni hud upad razumskih funkcij. Simptomi so izrazito poslabšanje spomina, miselna neučinkovitost, zmeden govor, izguba orientacije v prostoru in času, nerazumevanje socialnih odnosov in nesposobnost za opravljanje poklica, pridružujejo pa še nekatere osebnostne spremembe«. Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Vrste demence Alzheimerjeva demenca (cca 1/2 obolelih; začne z motnjami spomina, napreduje razmeroma počasi, traja 8 – 10 let) Demenca z Lewijevimi telesci (simptomi Alzheimerjeve in Parkinsonove bolezni, prividi, prisluhi) Vaskularana demenca (posledica serije infarktov možganov) Frontotemporalne demence (zajamejo čelne in senčnične režnje, zgodaj se pojavi spremembe osebnosti, čustvena zbledelost, motnje govora, nato motnje spomina) http://www.ljudmila.org/~zzppd/demenca.htm Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Uvod v socialno delo, 13.11.2009

STOPNJE DEMENCE Obstajajo različne opredelitve stopenj demence Najpreprostejša je delitev na: Lahko demenco Srednje hudo demenco Hudo demenco Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Lahka demenca sposoben skrbeti sam zase opravlja lahka preprosta vsakdanja opravila, ki jih zna že od prej ne zmore se naučiti novih opravil Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Srednje huda demenca onesposablja človeka za kakršnokoli poklicno delo, precej oslabijo sposobnosti za vsakdanja življenjska opravila človek je odvisen od pomoči drugih in je tvegano, če živi sam Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Huda demenca Človek ni sposoben skrbeti sam zase in je odvisni od pomoči drugih Uvod v socialno delo, 13.11.2009

RAZUMEVANJE DEMENCE V SOCIALNEM DELU KLASIČNO POJMOVANJE “Zdravljenje NI MOGOČE, pomoč NI USPEŠNA, NI UPANJA v izboljšanje” SODOBNO POJMOVANJE (Kitwood, Bryden, Marshal) - oseba z demenco v središču obravnave - upoštevanje sposobnosti osebe z demenco - upoštevanje socialnega okolja Uvod v socialno delo, 13.11.2009

RAZUMEVANJE DEMENCE V SOCIALNEM DELU - Soočanje z demenco je težka življenjska preizkušnja za vse udeležene v odnose z osebo z demenco - Učenje za kvalitetne medsebojne odnose Uvod v socialno delo, 13.11.2009

SPREMEMBE NA DVEH RAVNEH INDIVIDUALNA RAVEN težave pri osnovnih življenjskih opravilih neuspehi nepovezana dejanja jeza, obup in strah RAVEN MEDSEBOJNIH ODNOSOV “George, ki je bil običajno zelo vljuden in prijazen, postaja vedno bolj zmeden, občasno reče stvari, ki se njegovim prijateljem in znancem zdijo žaljive. Prijatelji in znanci ne vedo, kako naj reagirajo na njegovo osornost in nepredvidljivost. Spremenili so svoj odnos do njega, George pa to doživlja kot moteče.” (Kitwood 2005) Uvod v socialno delo, 13.11.2009

RAZUMEVANJE DEMENCE V SOCIALNEM DELU zavedanje problema preobremenjenosti neformalnih oskrbovalcev (potrebe oseb z demenco, svojcev, oskrbovalcev) ozaveščanje o pozitivnih dejavnikih skrbi za svojca z demenco (vzpostavljanje intimnih odnosov in ljubezni s starši) krepitev moči oseb z demenco (zmožnosti, sposobnosti) Uvod v socialno delo, 13.11.2009

SPRETNOSTI ZA DELO Z OSEBAMI Z DEMENCO Pogovarjanje Pogajanje Dostop do sredstev Organizacijske spretnosti Uvod v socialno delo, 13.11.2009

POGOVARJANJE “Osebe z demenco so od nekdaj komunicirale, le da jih nismo bili sposobni razumeti” (Innes, Capstick) Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Christine Bryden “Razumem, da vas spravlja ob pamet nenehno ponavljanje, vendar razmislite, kako težko je za nas, ker se zavedamo, da vas sprašujemo vedno iste stvari, toda vašega odgovora si ne zapomnimo. Tudi sama pogosto sprašujem ista vprašanja in po izrazu sogovornika sklepam, da sem to že spraševala, morda celo pred kratkim. Toda razumite me, če ne vem odgovora, bom ponovno vprašala isto.” Uvod v socialno delo, 13.11.2009

POGOVARJANJE - pred vsakim pogovorom preverimo, če nas oseba sliši, vidi - če z osebo ne moremo vzpostaviti stika, ker je razdražena, morda s tem neverbalno izraža občutke neugodja (mraz, bolečina ipd.) - pomembno je poznavanje kulturnega ozadja osebe z demenco Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Christine Bryden “Zakaj je pomembno, da pozabljam, da se ponavljam. Če uživam v vaši družbi, zakaj si moram to zapomniti? Zakaj se moram vas zapomniti? Je to pomembno za vas, za vašo identiteto? Vaš odnos z menoj ni kognitivna izkušnja, ki si jo moram zapomniti. Pustite me živeti v sedanjosti. Če pozabim prijetno druženje z vami, še ne pomeni, da ni bilo pomembno zame.” Uvod v socialno delo, 13.11.2009

POGOVARJANJE - dajemo enostavna in jasna sporočila - pri izbiri načinov komuniciranja smo fleksibilni - potrebujemo ustrezno občutljivost, strpnost in odločenost, da pri komunikaciji vztrajamo - uporabljamo enostavne stavke in posredujemo le po eno misel naenkrat - z neposrednimi vprašanji osebo z demenco zmedemo - izogibamo se infantilizmom Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Christine Bryden “Ob vprašanju kot denimo:”Ali se spomniš?” me zagrabi panika. Počutim se kot, da je pred menoj črna zavesa, jaz pa si brezupno skušam priklicati v spomin odgovor, ki se nanaša na vaše vprašanje. Moja sposobnost zbiranja informacij je prepočasna za vas. Pomagajo mi vaši opisi situacij, ker mi z njimi dopuščate več časa za razmislek in več prostora, da z vami podelim čustva in občutke.” Uvod v socialno delo, 13.11.2009

NEVERBALNA KOMUNIKACIJA Podkrepite vaša besedna sporočila z neverbalnimi, torej pokažite osebi o čem jo sprašujete. Zavedajte se svoje lastne neverbalne komunikacije in upoštevajte, da morda ta sporočila povedo več kot izrečene besede. Natančno opazujte vsa neverbalna sporočila osebe, zlasti tista, ki izražajo čustva. Uvod v socialno delo, 13.11.2009

Christine Bryden “Počasi se učim živeti brez karakteristik kot so vaše ime, ali celo moje ime. Prepoznam obraze ljudi in zdi se mi, da so nekako povezani, ne vem pa, zakaj te ljudi poznam in kaj vse o teh ljudeh vem. Živim v svetu, v katerem vem, da vas poznam, ne vem pa, zakaj vas poznam” Uvod v socialno delo, 13.11.2009

POGAJANJE - Zaradi tabuiziranega odnosa do demence osebe z demenco doživljajo izključevanje, izolacijo in stigmatizacijo. - Vloga zagovornikov - Družina - Institucije (domovi za stare, dnevni centri) Zagovorništvo Mediacija Uvod v socialno delo, 13.11.2009

OMOGOČANJE DOSTOPA DO SREDSTEV - Formalni resursi: materialna sredstva, oblike pomoči, sredstva, storitve - Neformalni resursi: socialne mreže, socialni kapital Uvod v socialno delo, 13.11.2009

OMOGOČANJE DOSTOPA DO SREDSTEV Osebe z demenco kontinuirano doživljajo vsakdanje situacije kot neobičajne in nove Počutijo se ogrožene in negotove, zato je potreba po povezanosti z drugimi ljudmi pri njih bolj izpostavljena in pomembna. Izražajo jo kot zasledovanje svojcev, klicanje njihovih imen, nenehno oklepanje Uvod v socialno delo, 13.11.2009

ORGANIZACIJSKE SPRETNOSTI Osebe z demenco pogosto doživljajo občutke izgube, zmanjšanih sposobnosti in spremenjenega običajnega načina življenja. - Timsko delo (vodenje, sodelovanje) - Koordiniranje obstoječih sredstev, virov pomoči, dogodkov, struktur Uvod v socialno delo, 13.11.2009

“Če resnično hočemo človeka varno in uspešno pripeljati na določeno mesto, ga moramo najprej poiskati tam, kjer se nahaja in pričeti iz dane izhodiščne točke.” Soren Kirkegard (1813-1855) Uvod v socialno delo, 13.11.2009