ARS ANTIQUA Od. ok. 1250–1320
ARS ANTIQUA PODOBNOSTI Z NOTREDAMSKO Š. ISTE GLASBENE OBLIKE Povezuje notredamsko š. z ars novo ISTE GLASBENE OBLIKE RAZVOJ RITMA, NOTACIJE, VEČGLASJA MENZURALNA TEORIJA Točno določeno trajanje tonov Dolge in kratke vrednosti
ARS ANTIQUA OBLIKE: ORGANUM - stopa v ozadje RONDEAU MOTET NAJPOMEMBNEJŠA OBLIKA ARS ANTIQUE NOVOSTI EKSPERIMENTIRANJE
MOTET ARS ANTIQUE nastanek: ORGANUM Osnova cantus firmus Modalno ritmiziran Prva melodija nad c. f. - MOTETUS SAMOSTOJNO BESEDILO Melodija SILABIČNA RABA: neliturgični dodatek bogoslužja Uvedba posvetnega besedila Izvajanje zunaj cerkve IZVEDBA: vokalno in inštrumentalno
MOTET ARS ANTIQUE Preprost motet – DVOGLASJE DVOJNI MOTET Tenor in duplum ali MOTETUS Z BESEDILOM Latinski ali francoski jezik DVOJNI MOTET TRETJA MELODIJA – TRIPLUM Zg. glasova – različni besedili Triplum – več besedila, hitrejši od moteta
MOTET ARS ANTIQUA TROJNI MOTET ŠTIRIGLASJE – QUADRUPLUM 3 različna besedila zg. glasov Latinski, francoski, mešano
MOTET ARS ANTIQUA IZVAJALSKA PRAKSA PREDSTAVNIKI spodnji glas spremljava instrumentov TENOR: iz Magnus liber…, nato posvetni Različna besedila – vsebinska povezanost PREDSTAVNIKI Franco iz Kölna (ok. 1260–1280) Adam de la Halle (1230–1300) Peter de Crucce (u. ok. 1300)