PRVA FRANKO-FLAMSKA ŠOLA (prva pol. 15. st.)

Slides:



Advertisements
Podobne predstavitve
PEDOMETER PRI POUKU ŠPORTNE VZGOJE
Advertisements

POSVETNA GLASBA SREDNJEGA VEKA
VZORNIKI, IDEALI , AVTORITETE
ZAPOREDJE TONOV – LESTVICA SOLMIZACIJSKI ZLOGI
Delovanje ultrazvočnega merilnika lege
GLASBA V PRVI POLOVICI 20. STOLETJA
Franz Liszt Pianist Skladatelj
JOHANNES BRAHMS.
JUSTIN TIMBERLAKE.
LOUIS ARMSTRONG.
Ludwig van Beethoven.
FINALE NOTEPAD SLAVC ŽUST.
R’n’b.
COUNTRY ali >blues belcev<
Svojevrsten glasbeni pionir
Avtor: Mentor: Šolsko leto:
STAREJŠI V SLOVENIJI.
KLARINET.
Coldplay.
JAZZ Glasba.
Naredila: Profesorica:
JAKOB PETELIN GALLUS Učenec: Učiteljica:.
OBDOBJE BAROKA od 16. do 18. stol.
OSNOVNI PODATKI Rojstno ime- Robert Nesta Marley
NOVA ROMANTIKA, DEKADENCA, SIMBOLIZEM, IMPRESIONIZEM
Glasba na prehodu v 20. stoletje
JAZZ PRIPRAVIL:.
Gioacchino Rossini, italijanski operni skladatelj
MEDPREDMETNA POVEZAVA geografija - angleščina
BAROK ( ).
Franz Schubert [ ].
Iacobus gallus CARNIOLUS
najbogatejša zbirka srednjeveške posvetne lirike s tristo petindvajsetimi besedili
BELGIJA.
RAZVOJ NOTNE PISAVE NEKOČ – po ustnem izročilu
Federico Garcia Lorca: Vitezova pesem
PLESI.
RENESANČNA GLASBA.
METAL.
Johann Sebastian Bach Naredil: Mentor:.
Operacijski sistemi in virtualizacija
RENESANSA.
OŠ. Livade ROBERT SCHUMANN.
Frederic chopin.
LOUIS ARMSTRONG.
Wolfgang Amadeus Mozart
Glasbena vzgoja 8.r.
ROBERT NESTA MARLEY.
Moč cerkve IN VLOGA SAMOSTANOV
AVSTRIJA.
LUNA OŠ Polje Februar 2012 Mentorica: __________________
JOHANN SEBASTIAN BACH  .
Impresionizem v glasbi
(JAKOB PETELIN GALLUS)
STORITVE ZA PRETAKANJE GLASBE
 LOGOTIP.
Antonín Leopold Dvořák
JOHANNES BRAHMS Pripravila:.
PETER PAUL RUBENS najpomembnejši flamski slikar 17. stoletja.
Rimska umetnost Mesto brezkončne umetnosti
Giacomo puccini 8.A.
Felix Mendelssohn Bartholdy
Dragotin Kette: NA TRGU
Muzikal Naredila: mentor:.
RENESANSA.
Glasba, hrana, ples in zakon
Kazalo Kazalo stran 1 Jakob Petelin Gallus stran 2
ARS ANTIQUA Od. ok. 1250–1320.
PREBERI IN RAZMISLI. V naš razred je prišel deček. S starši se je priselil iz Bosne, iz Sarajeva. Majhen je, temnopolt in skromno oblečen. Težave ima s.
Trobenta.
Zapis predstavitve:

PRVA FRANKO-FLAMSKA ŠOLA (prva pol. 15. st.) BURGUNDSKA ŠOLA, 1430–1470 Nizozemske dežele do l. 1477 pripadajo Burgundiji Razkošno dvorno življenje Svetovljanstvo Pretok glasbenikov, kulture Vpliv glasbenega stila na Francijo, Italijo

ZNAČILNOSTI GLASBE VOKALNA POLIFONIJA Cerkvene PEVSKE ŠOLE Vzgoja pevcev in skladateljev Knežje kapele – 12-24 profesionalnih pevcev INSTRUMENTI: TROBENTE, VIELE, LUTNJE, HARFE, ORGLE Razmah meščanske glasbe

ZNAČILNOSTI BURGUNDSKE ŠOLE Pobudnik novega sloga GUILLAUME DUFAY 15., 16. st. enakovrednost posvetne in duhovne glasbe POSVETNA GLASBA CHANSON DUHOVNA GLASBA: MAŠA, MOTET

POSVETNA GLASBA POSTOPNO ODPRAVLJANJE RAZLIK MED VOKALNIM IN INSTRUMENTALNIM GLASOM Pomembna oblika : RONDO Tridelni ritem Členitev s kadencami: DT, ST

DUHOVNA GLASBA TIPI MAŠ (razdelitev po vlogi C. F.) DISKANTNE MAŠE TENORSKE MAŠE Štiriglasna uglasbitev mašnih delov

DISKANTNE MAŠE LITURGIČNI NAPEV MAŠNIH DELOV SE SPREMINJA V DISKANTU Melodične in ritmične parafraze Raba tipičnih obratov in kadenčnih obrazcev

TENORSKE MAŠE DELE ordinarija združijo v glasbeno CELOTO (prve: Dunstable) SKUPEN CANTUS FIRMUS Duhovne (gregorijanske) melodije Posvetne melodije Novoustvarjeni c. f. C. F. – TENOR z dolgimi notnimi vrednostmi Ali ritmično živahen in okrašen

MOTET Duhovna vsebina Štiriglasje Spevnost zgornjega glasu Svobodnejše oblikovanje Deloma IZORITMIJA in IZOMELODIKA Tematično variiranje

SKLADATELJI BURGUNDSKE Š. (zgodnjerenesančni slog) GUILLAUME DUFAY (ok. 1400–1474) GILLES BINCHOIS (1400–1460) Harmonija postaja temelj glasbenega stavka Dominantne in subdominantne kadence Vpliv angleške glasbe – vzporedne 3 in 6 Fauxbourdon Imitacije so redke (kanon)

2. franko-flamska šola (druga pol. 15. st.) Vpliv DUFAYA Težišče ustvarjanja: CERKEVNA GLASBA Uglasbitve mašnega ordinarija CHANSONI Bogato okrašene zbirke pevcev

2. franko-flamska šola ZNAČILNOSTI: ENAKOVREDNOST GLASOV Temelj a cappella polifonije ZAČETEK CELOTNE IMITACIJE – ponavljanje v vseh glasovih

2. franko-flamska šola DELITEV ZBOROVSKEGA ZVOKA C. F. se pojavlja v vseh glasovih Dolge notne vrednosti ali Selitev po glasovih Ustvarjanje mnogoglasnih KANONOV